Från besökare till inkomst- fördelar med Internetmarknadsföring

Med internetmarknadsföring kan man snabbt nå ut med sitt budskap och lika snabbt kan man förändra det. En av de viktigaste beståndsdelarna i marknadsföring är att kunna testa vad som fungerar bra och vad som fungerar dålig. På internet är möjligheten att göra detta enklare än någonsin genom att man kan följa exakt hur många klick en länk eller banner har fått.

Genom en sökmotor eller webbsida kan man också följa ett enskilt klick hela vägen från klick till köp i den egna webbshoppen. Dessutom är internet en förhållandevis billig kanal att göra reklam i. Att till exempel skicka ut ett inkomstbringande nyhetsbrev/reklambrev med traditionell postgång till tusen personer kostar nu ungefär lika lite som att skicka det till en miljon personer på internet.

Internet som kanal är också svårslaget i den mening att det är ett globalt nätverk där vem som helst, varifrån som helst, med ett klick kan komma åt just din hemsida. Vilket i sig också gör det gynnsamt att använda internet som kanal när man till exempel vill expandera med sin verksamhet till andra länder. Är man redo att lägga ner det arbete som krävs initialt när man startar marknadsföra sig på internet är det ett framgångsrikt sätt att till extremt låg kostnad och risk ha goda chanser till att göra en god avkastning. Fördelarna är också många för dig som ska göra själva jobbet. Du kan arbeta i princip varifrån du vill, i hemmet, uppe i alperna eller på stranden. Så länge det finns en internettuppkoppling i närheten så kommer du åt din verksamhet var du än är.

Via internet är det också enkelt att bygga upp helautomatiserade system som sköter stora delar av affärsprocessen. Allt ifrån arbetet med att skaffa besökare till att inhämta deras e-postadresser och automatiskt skicka ut en serie med e-postmeddelanden som dessa har beställt till att sälja egna eller andras produkter/tjänster och leverera dem. Genom detta tjänar du troligtvis in pengar som du annars skulle behöva lägga på personalkostnader. Att automatisera dina processer ger också dig som marknadsförare möjligheten att få en inkomst som tickar in även när du går vidare till nästa projekt som du sen kan automatisera på samma sätt. 

Värt att nämna när man pratar om internetmarknadsföring är också den stora roll som de stora sökmotorerna på webben har börjat spela. De flesta som söker efter varor eller tjänster på internet använder sig nämligen just av någon sökmotor. Genom att ta hjälp av sökmotoroptimering kan man få sin webbplats konstruerad för att uppnå maximal effekt i sökmotorernas träfflistor. Något som blir viktigare för var dag som går.

Joaquim Lindvall för MediaAnalys

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *