Hur skriver man naturligt content för webbplatser
Webbplatsens innehåll är en viktig del när det gäller sökmotoroptimering. Men innehållet på webbsidan är också till för webbplatsens besökare – att ge dem en regelbundet uppdaterad, informativ och framför allt intressant innehåll. Det är främst därför du bör skriva naturligt och inte bli alltför fokuserad på tex sökord-densitet.
Fokusera på dina besökare
Innehållet du skriver ska vara informativ, lättläst, relevant och koncist. Även om den främsta anledningen till att du skriver kan vara att sälja en produkt eller tjänst, måste du få läsaren att tycka det du skriver är intressant. Gå inte in allt för hårt för att enbart sälja, en uppenbar försäljnings pitch är inte en informativ resurs och kan innebära att många människor slutar besöka din sida.
Använd en samtalston
Ett av skälen till varför bloggar är så populära är att de använder en samtalston, där författaren skriver på ett sätt som liknar hur de skulle tala. Detta ger din artikel trovärdighet, människor är mycket mer benägna att lita på ett yttrande från en ”verklig” person om en viss produkt än ett pressmeddelande från företaget som tillverkar den, som naturligtvis kommer att inriktas på att lyfta fram fördelarna och tona ner det negativa.
Låt dina sökord förekommer naturligt
Är innehållet fyllt av sökord (i synnerhet samma sökord) kan det göra att artikeln verkar robotiserade och repetitiva. Istället för att göra detta bör du skriva ditt innehåll utan att fokusera på sökord. När man talar om ett visst ämne, en lämplig term eller fras kommer sökord upp naturligt under samtalet – och samma sak ska gälla när du skriver innehåll på webbplatsen.
Med hjälp av nyckelord som förekommer naturligt i content gör din webbplats till en intressant och informativ resurs. Behöver du hjälp med content kan du vända dig till MediaAnalys som erbjuder dessa tjänster.
Besök gärna våra systerbloggar:
Ett svar till “Hur skriver man naturligt content för webbplatser”