Att använd bloggartiklar på bästa sätt
Du har lagt till en blogg på din webbplats och du lägger upp nyheter och informativa artiklar som en del i din strategi för sökmotoroptimering. Du har tidigare identifierat vilka sökord som är viktigast för dig att jobba med. Hur går du tillväga för att använda/utnyttja dessa i dina blogg artiklar?
Viktiga nyckelord och den ”långa svansen” av nyckelfraser
Först och främst är det värt att göra en åtskillnad mellan de stora, generella orden som främst är kopplade till din hemsida /verksamhet och de sk ”långa svansen” nyckelord / fraser.
Dina breda sökord kan vara två eller tre ord långt och kommer att gälla dina produkter och tjänster på ett ganska generellt sätt. ”Long tail” nyckelfraser är mindre förutsägbara och kommer sannolikt att leda till optimering av sökord/fraser som du inte medvetet optimerar, men som leder till att din webbplats visas i sökresultaten i alla fall.
Använda viktiga nyckelord i dina blogginlägg
Det är viktigt att komma ihåg att du inte behöver använda dina viktigaste sökord i dina blogginlägg. Även om din webbplats som en helhet kan optimeras för dessa sökord, är din blogg ett komplement till det. Viktiga sökord kommer förmodligen att dyka upp naturligt, så länge du skriver om ett relevant ämne. Om de inte förekommer i en särskild artikel, finns det ingen anledning till oro. Dessa blogginlägg kommer knappast att göra en stor skillnad i ranking för dina generella sökord ändå. Det kommer leda till trafik till din webbplats på andra sätt – särskilt genom long tail sökningar.
Vidga innehållet på din webbplats
En blogg handlar om att bredda antalet sökord som din webbplats kommer att få trafik ifrån. Om du t.ex. ofta inriktar dina artiklar mot samma sökord, bidrar bloggen inte med något nytt. Genom att skriva kring ditt ämne, kanske medvetet fokusera på mer nischade områden, kommer du att få trafik från ett större antal sökord som också de är relevanta för din verksamhet.