post Category: Content — MediaAnalys News Blog @ 8:04 — post Comments (1)

Sökmotoroptimering handlar om att göra din webbplats relevant för sökmotorerna så att du blir placerad högt uppe i träfflistan på relevanta sökord / fraser. Detta måste hållas i åtanke när man skriver webbinnehåll. Men olika delar av din webbplats måste behandlas på lite olika sätt.

Kategori och produkt sidor
Kategori och produktsidor uppfyller i stort sett samma syfte. Det är där för att informera användarna (och sökmotorer) om vad just den sidan handlar om. De bör därför vara informativa och framför allt relevanta. Om det är en sida som säljer en viss produkt, beskriv då just den produkten.

Ge alla relevanta specifikationer och all annan information som kan vara till nytta för någon som kan vara i valet och kvalet om att köpa varan i fråga. Beskriv hur det skiljer sig från andra produkter på webbplatsen. Vilka är dess unika försäljningsargument?

Kategori sidor bör behandlas på samma sätt, men i stället för att lyfta fram skillnader måste du upprätta vad alla poster i den kategorin har gemensamt, samt notering vad som faller under den kategorin. Om kategorin är ”heminredning” kommer du att behöva slå fast vad som täcker detta område tex stolar, bord, vaser, gardiner etc.

Bloggar och nyheter
Bloggar och nyheter gör att du kan bredda din webbplats något. Detta är både en fördel och en potentiell fälla. Oavsett om du skriver informativa artiklar som erbjuder råd och tips om ditt ämne eller täcker relaterade nyheter, är det fortfarande viktigt att beakta relevansen i alla lägen. Innehållet du producerar bör relateras till de produkter eller tjänster du erbjuder.

Många människor har en tendens att skriva personliga tankar och åsikter om sin verksamhet i bloggar som är helt off topic när man betänker deras webbplats som helhet. Genom detta skapar du fler sidor som potentiellt skulle kunna ranka för olika sökord, men du tappar också fokus på kärnområdet. Sökmotorer bygger en samlad bild av din webbplats, baserat på de ord du använder. Genom att lägga hundratals sidor om olika sökord finns risken att sökmotorerna får svårare att förstå vad ditt ”huvudområde” är. Baksidan av detta är också att du genom din blogg kan uppfattas som spammiga inlägg om du använder den på fel sätt. Om du tex upprepade gånger ältar samma artikel, överdriven användning av samma sökord eller att du inte erbjuder läsarna något av värde.

Så hur kan du bedöma om dina inlägg i bloggen är tillräckligt relevanta ? Ett råd inom professionell sökmotoroptimering kan vara att skriva om ämnen där dina produkter eller tjänster naturligt kan dyka upp. Tänk också på att om du breddar vilka typer av inlägg du gör kan detta leda till en breddning av vilka sökord du får en synlighet på. Dessa sökord och nyckelfraser kanske visserligen ger dig en relativt liten trafikvolym, men om det är relevant trafik – då är det fortfarande av värde för dig.

Sphere: Related Content

MediaAnalys relaterade inlägg

1 person has left a comment

#1

Det jobbiga med sökmotoroptimering är just innehållet. Man måste ha så mycket av det!

Själv betalar jag för mitt innehåll, har tröttnat på att skriva det själv.

Nabil wrote on 10 november 2010 - 20:32
You can leave a response, or trackback from your own site.

Write Your Comment

Comment Guidelines: Basic XHTML is allowed (a href, strong, em, code). All line breaks and paragraphs will be generated automatically.

You should have a name, right? 
Your email address, I promised I won't tell it to anyone. 
If you have a web site or blog, you can type the URL right here. 
This is where you type your comments. 
Remember my information for the next time I visit.
 



MediaAnalys Trisodium AB