Hur unikt måste innehållet vara ?
Många som arbetar med SEO idag eller tex content marketing bör förstå hur Google ser på content och hur unikt det bör vara (för att inte ses som duplicated). Man måste inse att Google vill presentera en så träffsäker och unik träfflista som möjligt. De är inte särskilt intresserade av att samma innehåll finns representerade i Serpen flera gånger. När man skapar content skall man tänka på att det skall vara unikt i sig. Däremot kan man givetvis ta ett citat från en annan källa, hämta in en video eller hänvisa till andra webbsidor. Det viktiga är att ditt egna innehåll trots allt blir unikt, annars är risken stor för duplicated content – vilket man kan råka ut för såväl för att ens innehåll liknar en extern källa såväl som att den liknar en annan sida internt på ens egna webbplats.
Efter att Panda uppdateringen kom så kan faktiskt det skada ens hela webbsite om man såväl bara har en del av den med duplicated content. Det kan man lösa med tex disallow i xml sitemap eller i Google Webmaster Tool. Rand Fishkin på SEOMOZ pratar i denna video om vikten att inte bara ha unikt innehåll, utan faktiskt ha innehåll som tillför värde!